Fiets kopen?

The best bang for the bug

Fietsplan

Een keer in de drie jaar mag ik een deel van de kosten van een nieuwe fiets opgeven bij mijn werkgever. Een deel van de kosten van de fiets krijg ik dat terug via mijn loon, waardoor ik &euro 300,- bespaar. Dat is natuurlijk lekker hip. De eerste en laatste keer dat ik dat deed heb ik een overjarige Ghost Race shimano 105 gekocht, bij rijwielshop Elfring. Die fiets was voor mij een prima instap model. Ik rij er wedstrijden mee bij fc trappist, en ik rij er bijna dagelijks mee naar mijn werk. Maar na bijna drie jaar ben ik nu wel toe aan een snellere betere mooiere lichte hippere fiets! Vandaar dat ik hier een verslagje wil schrijven van mijn zoektocht naar “The best Bike for the bug”.

De basis

Over een aantal zaken ben ik het al eens met mij zelf. Zo ben ik opzoek naar een carbon fiets. Ik heb nu een alu model en carbon schijnt toch meer comfortabel te rijden dan alu. Ik wil velgremmen. Dat is makkelijker te onderhouden en het er weer in zetten van een wiel gaat volgens mij makkelijker. Ik wil mechanisch schakelen, ook weer ivm onderhoud. En ik wil een echt race model waarbij ik mooi diep kan zitten. Dus hieronder mijn lijstje:

  • Shimano 105 of Ultegra
  • Carbon frame en fork
  • Velg Remmen
  • Racing pedigree

Na het rijden van LDL2017 (233km) waarbij ik meer las had van mijn hand door het schakkelen dan van mijn benen, denk ik er toch over om Ultegra Di te proberen. En misschien zelfs discs. Want bij een natte afdaling moest ik toch erg hard in de remmen knijpen! En moest ik een voorganger ontwijken die wel veel harder kon remmen dan ik. Maar ja hoe vaak rij je in de regen?

Het model

Vroeger was het volgens mij eenvoudiger om een fiets uit te kiezen. Je hoefde alleen het merk en de kleur te bedenken dat was het. Maar nu heeft ieder merk meerdere type en soms zit er tussen type ook nog verschil. Ondanks dat zijn er gelukkig twee hoofd groepen mbt geometrie te onderscheiden bij racefietsen. De eerst is de race geometrie. Deze onderscheid zich door een wat langere boven buis (top tube) en een wat kortere kop buis (head tube) waardoor een wat langere (reach) en diepere (stack) positie ontstaat. De tweede is de endurance geomerty. Deze onderscheid zich door een wat kortere boven buis(top tube) en een wat langere kop buis (head tube), waardoor een wat kortere (reach) en minder diepe (stack) positie ontstaat. Natuurlijk zijn er ook nog aero en tijdrit en triatlon fietsen, maar voor wat ik wil is de indeling in race en endurance prima. Maar welke is voor mij het meest geschikt? Ik gebruik mijn fiets hoofdzakelijk om te forensen, om een keer in de twee weken een wedstrijdje te rijden, en soms voor een toertocht. Dus eigenlijk heb ik meer fietsen nodig. Want als ik de aanbevelingen lees van de verschillende merken, dan is er een fiets te krijgen specifiek gemaakt voor ieder van mijn activiteiten. Maar ik wil er maar een. Volgens mij moet ik beginnen te kijken naar welke fiets ik mooi vind, en dan test rijden op de verschillende modellen.

Wat vind ik mooi

Hoe meer ik mij verdiep in de geometrie, hoe meer ik denk dat het maar heel weinig uitmaak. En dat ik ten prooi ben gevallen voor alle mooie marketing praat. Ik heb helemaal geen nieuwe fiets nodig! Maar ik wel er wel een. Want sommige zijn gewoon zo mooi! Mijn top 3 mooie fietsen die ik ook nog zou kunnen betalen:

  • Rose Xlite 4 of 6
  • Lapierre XELIUS SL 600 FDJ
  • Canyon Ultimate CF SLX 8.0
  • BMC teammachine SLR02 (105)

Waar koop ik de fiets

Ik wil natuurlijk niet te veel uitgeven. Op mijn zoektocht heb ik nu een paar Direct Sales fietsen makers gevonden, die scherp aan de prijs zijn:

Keuze

Uit eindelijk heb ik veel naar de Ribbel zitten kijken en een aantal keren op het punt gestaan deze in mijn mandje te stoppen. Deze kwam goed uit de bus qua prijs en kwaliteit en is mooi om naar te kijken. Maar ik vond hem wat zwaar, zeker voor mijn gewicht(62kg).

Toen kwam het nieuws dat Rose een nieuw model zou uit brengen. One For all daar adverteerde ze mee. Dat had mij natuurlijk gelijk te pakken. Want ik wil snel, convertable, racey en licht. Bij het zien van het nieuwe model was ik eigenlijk meteen verkocht. Mooie lijnen in het frame, en qua prijs kwaliteit niet geevenaard door anderen. Wat ook fijn is is dat je zelf de fiets kan samen stellen. Ik heb het hier over de rose x-lite four. Wat het wel spannend maakte is dat het model nog niet op de markt was. En ik dus niet kon proef rijden, of recenties kon lezen. Maar er was een niet goed geld terug garantie. De druk werdt nog meer opgevoerd om dat er maar een aantal gemaakt zouden worden, en deze al uitverkocht raakte. Ik moest snel beslissen, want het leek mij fijn om de Amstel Gold race op deze nieuwe fiets te rijden.

Dit was de fiets deze wilde ik hebben. Maar mechanische of DI? Mijn budget deed mij kiezen voor een mechanishe Ultegra. Alleen door een financiele meevaller en door problemen met het shakkelen van mij 105 setje (de kabels moesten worden vervangen), leek het mij toch stukken fijner om electrisch te schakkelen. Ik had daar stukjes over gelezen dat het bijna niet stuk te krijgen is. En dat het onderhoud minimaal is en de batterij lang mee gaat. Dus ik wilde mijn bestelling aanpassen. Gelukkig is de service van Rose erg goed. Veel mederwerkers spreken gewoon nederlands, en ze zijn uitermate vriendelijk. Mijn bestelling kon worden aangepast. Het duurde daardoor wel wat langer tot dat mijn fiets geleverd zou worden. Tot mijn grote schrik zou het nog maanden langer duren voor de fiets geleverd zou worden. Maar na nog een keer bellen werdt ik gerust gesteld. Ik de fiets twee weken voor de Amstel gold race krijgen.

Blij met de One four all

Over de bezorging van de fiets was ook nog het een en ander te doen. Want het was niet duidelijk op welke dag en hoe laat de fiets zou worden bezorgd. En een fiets bezorg je niet bij de buren! Uiteindelijk werdt dat ook duidelijk.

Op de dag van bezorging was ik dus thuis. De fiets werdt bezorgd in een grote doos. De bezorger leek verbaast te zijn dat er een fiets in de doos zou zitten. Zo licht was het pakket. Het uitpakken en monteren was gemakkelijk. Het stuur moest worden recht gezet. Mijn pedalen moest ik er op schroeven en het zadel moet er op gezet worden waarbij de stekkers van de DI2 aangesloten moesten worden. Toen kon ik een ritje maken.

Wat een fiets! En hoe licht kan een fiets zijn? Deze fiets nodigd uit om harder te rijden. Het schakkelen is subliem. En de keuze om een 52 voorblad te nemen en iets langere trappers was ook goed. Het is wel wennen, een nieuwe fiets. Alles voelt anders aan, de fiets is dan nog niet echt van jou. Wanneer ik op de trappers ging staan was het alsof je teveel gas geeft op een moter, waarbij de moter onder je vandaan wilt rijden. Maar nu een paar maanden later heb ik een aantal wedstijden gewonnen. En breek ik mijn eigen PR’s. Het is mijn beste seizoen ooit. De Rose X-Lite voelt zeker en vertrouwd aan. En de wielen zijn goed stijf en willen lekker vooruit. Het kracht zetten op de trappers voelt zeker en direct aan. En ook bij sprinten blijf je de fiets de baas en kan je goed je kracht kwijt. Berg af met 70km/u is ook geen probleem. Het lijkt wel of deze fiets alles aan kan en alles wil. Voor mij is dit wel de One for all

 
comments powered by Disqus